Szakmai program
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem célja, hogy hozzájáruljon az innováció vezérelt magyar gazdaság létrejöttéhez. Fontosnak tartjuk azon intézményi egységeink és képességeink fejlesztését, amelyek közvetlenül szolgálják az értékteremtést. Hosszú távú együttműködéseket alakítunk ki a magas hozzáadott érték előállítását célzó társadalmi és gazdasági szereplőkkel. Feladatunk a felsőoktatás előtt álló fiatal korosztályok kreatív és vizuális fejlesztése a design módszereivel és eszközeivel, és ennek érdekében korábban is számos projektet szerveztünk az oktatás minden szintjén a bölcsődétől a szakképzésig.
2021-ben indítottuk első fejlesztő, támogató programunkat kreatív technikumok számára. A negyedik ipari forradalom, a gyors technológiai fejlődés, a mindent átható digitalizáció, a mesterséges intelligencia térnyerése drasztikus hatással van az összes foglalkozási ágra, felértékelve a szükséges szakmai kompetenciák mellett a nem szakmaspecifikus, úgynevezett transzverzális képességeket, kiemelten a kreativitást.
Mi az a kreatív technikum?
A projekt keretében elért eredményeink kiterjeszthetőek és átvihetők más ágazatokra is, ezáltal segítve a szakképzés intézményrendszerét a tanítás és tanulás minőségének javításában.
ÖSSZES TECHNIKUM
A kreativitás fejlesztésére tudatosan és ösztönző tanulási környezet kialakításával kell törekednie az iskoláknak, az egész intézményt átfogó megközelítésben gondolkodva. Ez az alapállás inspirálta a MOME által különböző szakemberekből összeállított fejlesztő csapatot egy több elemből álló program kidolgozására és kísérleti elindítására, amely a megújuló szakképzés intézményeinek kreatív fejlődését és kreativitás-fejlesztési munkáját támogatja. Az első szakaszban a technikumok kreativitásfejlesztő képességeire irányuló önértékelését támogató eszközt fejlesztettünk, támogattuk az önértékelés elvégzését és az annak eredményeire épülő középtávú cselekvési programok kidolgozását.
Ezen az úton továbbhaladva a jelenlegi projektben dolgoztuk ki és valósítjuk meg a technikumok kreativitás-fejlesztő képességét erősítő komplex oktatói továbbképzéseket, valamint a cselekvési programok megvalósításának szakmai támogatását.
Képzési csomagok
Interdiszciplináris gyakorlatok
(STEAM módszertan I)
A természettudományos tudásgenerálás irányába orientált (Science – Technology – Engineering – Math) módszertant interdiszciplináris gyakorlatokon keresztül egészíti ki a művészetek területével (Art & Craft & Design).
Absztrakció, asszociáció
(STEAM módszertan II)
Módszertani ismeretek fejlesztése a művészeti alkotás és a humán jellegű közismereti tantárgyak tananyagának beépítésére fókuszálva.
Design gondolkodás
Tervezői módszertan, amely alkalmas a kreativitást fejlesztő iskolai foglalkozások megtervezésére.
Kreatív tanulás módszertanok
Tanulási technikák, módszerek, amelyek alkalmasak egy kreatív tanulási helyzet megteremtésére, így a tanítás-tanulás során is a kreativitást támogató attitűd fenntartására.
Prezentációs ismeretek
Ötletek, tervek, kreatív alkotói, tanulási folyamatok, valamint ezek eredményeinek figyelemfelkeltő, érthető és vizuálisan is színvonalas bemutatása, prezentálását segítő eszközök, eljárások és technikai szabályok alkalmazásával.
TOVÁBBI RÉSZLETEK
A képzési csomagok tartalma a kreativitásfejlesztést szolgáló foglalkozásterv, az ehhez kapcsolódó tananyag, oktatói segédletek és útmutatók. A projekt része az oktatásdemonstrációs eszközök alkalmazására való oktatói felkészítés, azok iskolai alkalmazásának tesztelése, valamint a próbák tapasztalatainak, tanulságainak visszacsatolásával a képzési csomagok finomhangolása, véglegesítése. Így mind a szakmai tantárgyak, mind a közműveltségi tantárgyak esetében hatékonyan segíthetjük a tanulók kreativitásának fejlesztését, és ezáltal a minőségi tanulást.
A fejlesztésekhez társuló szakmai támogatás a kreatív technikumok vezetőinek és általuk bevont oktatóinak támogatását jelenti a korábbiakban kidolgozott cselekvési tervek megvalósításában. A program elején és végén a technikumok vezetői számára közös előkészítő, illetve az eredményeket összegző és kiértékelő workshopot tartunk. Ezek alkalmasak a hálózatosodás inspirálására, és teret adnak a kooperációra, illetve a különböző intézményekben folyó munka összehasonlítására, a tapasztalatok, jó gyakorlatok összegyűjtésére és megosztására. Eredményeink a későbbiekben kiterjeszthetőek és átvihetők más ágazatokra is, ezáltal segítve a szakképzés intézményrendszerét a tanítás és tanulás minőségének javításában.
- Különböző tanulási helyzetekhez alkalmazkodó, kreatív oktatási környezet kialakítása és fenntartása.
- A design gondolkodás és a kreatív készségek fejlesztése.
- Korszerű digitális, informatikai és technológiai kompetenciák integrált fejlesztése.
- A magasabb szintű tudásszerzési és alkalmazási (kognitív és affektív) képességek fejlesztéséhez szükséges kompetenciák és ezek integratív alkalmazásának megerősítése sajátos oktatási módszerekkel és tematikákkal.
- A problémamegoldás, kooperációs készség és a kritikai gondolkodás fejlesztése valós problémahelyzetekre építve.
- Projekt alapú oktatás innovatív készségfejlesztési módszerekkel, gazdasági szereplők bevonásával.
- A komplex problémák társas megoldásához szükséges szociális kompetenciák fejlesztése.